El a precizat că este necesar ca managementului viitor al Tarom să i se acorde ”anumite exceptări” pentru a inteveni rapid când este cazul şi pentru a se putea lupta cu competitorii de pe piaţă.
Oficialul a prezentat, în faţa parlamentarilor, paşii care urmează pentru redresarea companiei de stat Tarom, aflată într-o situaţie gravă, în condiţiile în care 2016 este al nouălea an la rând de pierderi.
Astfel, în curând va fi semnat contractul pentru consultanţă, iar în primăvara anului viitor va fi gata un raport al unui consultant internaţional, care va face recomandări de poziţionare pe piaţă pentru Tarom.
”Înainte să băgăm banii românilor într-o flotă nouă, trebuie făcută restructurarea Tarom”
în funcţie de decizia care se va lua pe baza raportului, urmează să se stabilească şi structura flotei.
„Înainte să băgăm banii românilor într-o flotă nouă, trebuie să restructurăm compania. Următorul pas după raportul consultantului va fi o restructurare a companiei, care, chiar dacă va fi dureroasă, va trebui neapărat asumată de următorul Guvern, de următorul Parlament”, a afirmat Moşteanu.
Compania Tarom are acum o flotă de 22 de avioane formată din trei mărci diferite, Airbus, ATR şi Boeing, cu o medie de vârstă de peste 15 ani, situaţie care măreşte semnificativ costurile de întreţinere şi operare.
Secretarul de stat a avertizat că decizia privind restructurarea Tarom trebuie luată rapid, în condiţiile creşterii concurenţei pe piaţă şi a existenţei unor „competitori extrem de agili, rapizi şi cu putere financiarăŢ.
„Ca să-i dăm o şansă acestei companii, va trebui imediat, de anul viitor, să-i oferim managementului de atunci posibilitatea să intervină foarte rapid, să ia decizii foarte rapide să nu mai fie constrâns de anumite criterii foarte fixe (…) şi când vom propune bugetul pe anul viitor vom cere şi nişte exceptări în anumite puncte, astfel încât să îi dăm companiei această flexibilitate şi agilitate de care are nevoie pentru a se lupta în această piaţă super concurenţială”, a mai spus Moşteanu.
Tarom a pierdut rapid cotă de piaţă în faţa competitorilor, în special a companiilor low-cost, în ultimii ani.
Operatorul aerian low-cost Blue Air, cu 1,42 milioane de pasageri transportaţi în primul semestru, a depăşit Tarom din punctul de vedere al flotei în acest an, ajungând la 26 de avioane.
Tarom a transportat, în 2015, 2,39 milioane de pasageri.
Cea mai mare companie aeriană de pe piaţa românească, după numărul de pasageri transportaţi, este Wizz Air, cu 2,42 milioane de pasageri în primele şase luni ale acestui an, în creştere cu peste 10% faţă de perioada echivalentă din 2015.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro