- Cele mai noi patru garnituri de metrou care operează pe cea mai aglomerată magistrală din Bucureşti au fost puse garanţie de Metrorex pentru un împrumut bancar.
- Banii sunt necesari pentru facturile emise de constructorii care au în lucru Magistrala 5 de metrou.
- Aceştia au dat în judecată Metrorex, au câştigat, iar compania a luat credit pentru a nu-i fi blocate conturile.
- În tot acest timp, sindicaliştii cer majorări de 42%, prelungirea beneficiilor şi ameninţă cu greva generală.
- Aproape 25% din bugetul companiei reprezintă cheltuieli cu personalul.
- Potrivit legii, Metrorex este o companie de stat care asigură activități de interes public și strategic.
- Pentru a putea funcţiona, transportatorul primeşte în fiecare an subvenţie de la bugetul de stat.
de Cătălin Doscaş
250.000 de locuitori ai Capitalei aşteaptă inaugurarea Magistralei 5 de metrou.
Lucrările la secţiunea Râul Doamnei – Hasdeu (Operă) au început în 2012 şi ar fi trebuit să fie gata în trei ani.
Au fost sistate în 2013, din cauza lipsei de fonduri. Acelaşi ritm s-a păstrat şi în anii care au urmat.
La rectificarea bugetară din septembrie 2017, banii necesari continuării investiţiei au fost înjumătăţiţi.
Asta, deşi lucrările la structură erau finalizate, în mare parte, în proporţie de peste 90 la sută.
În toţi aceşti ani constructorii au lucrat şi au tăiat facturi. Pe unele, Metrorex nu le-a plătit.
Iar metroul din Drumul Taberei a ajuns astfel în instanţă.
Judecătorii stabilesc în 2018, adică la şase ani de la începerea lucrării, obligaţii de plată de peste 40 de milioane de euro către constructori.
În jur de 20% reprezintă despăgubiri.
Iar Metrorex trebuie să achite toţi banii urgent.
Executarea silită pentru facturile neplătite, conform titlurilor executorii, şi blocarea conturilor de venituri poate paraliza activitatea transportatorului subteran.
Luna trecută, Guvernul a aprobat un proiect de ordonanţă de urgenţă prin care Metrorex să se poata împrumuta.
În total, transportatorul ia de la CEC Bank un credit de peste 81 de milioane de euro pentru conţinuarea investiţiilor.
70% din bani sunt garantaţi de stat, prin EXIMBANK, iar 30% sunt giraţi cu patru garnituri de metrou.
Sunt cele mai noi trenuri intrate în parcul rulant al Metrorex – „Tisa”, „Prahova”, „Bistriţa” şi „Suceava” – care circulă pe cea mai aglomerată magistrală, Pipera – Berceni.
CEC Bank le evalueză la puţin peste 24 de milioane de euro.
Decizia privind garantarea împrumutului este luată pe 10 august 2018 de Adunarea Generală a Acţionarilor.
La aceeaşi întâlnire este aprobat şi Memorandumul cu tema „Aprobarea suplimentării numărului de personal operativ (…) şi a fondului de salarii aferent în anul 2019”.
Mai e mult până departe
Pentru inaugurarea Magistralei 5 sunt necesare angajări şi recalibrarea schemei de personal.
Sindicaliştii susţin că pentru operarea viitorului tronson este nevoie de aproape 1.000 de persoane.
Acum, Metrorex are aproximativ 4.500 de angajaţi, care înseamnă cheltuieli de aproximativ 100 de milioane de euro pe an sau aproape 25 % din bugetul companiei.
Dincolo de tuneluri şi staţii la gata, transportul subteran din Drumul Taberei mai depinde însă şi de o serie de instalaţii speciale.
Licitaţia în acest caz este contestată, iar în perioada următoare instanţa trebuie să stabilească un câştigător sau să decidă reluarea procedurii.
La toate acestea se adaugă durata montajului pentru aceste instalaţii de semnalizare, estimată la cel puţin nouă luni.
Anul acesta, Metrorex a beneficiat de subvenţii de la bugetul de stat de peste 77 de milioane de euro.
CITEŞTE ŞI
Legăturile «bolnăvicioase» de la metrou. Metrorex plătește cu sute de mii de euro sindicatul care amenință cu greva generală!
Prețul cartelelor de metrou ar putea crește după greva angajaților Metrorex. Anunțul ministrului Transporturilor