Cine iniţiază procedurile?
Mulţi cititori ne întreabă unde şi cui trebuie să se adreseze pentru efectuarea cadastrului. Ei bine, nu trebuie să vă adresaţi nimănui, ci trebuie să aşteptaţi să fiţi programaţi, pentru că lucrările cadastrale se efectuează la nivel de unitate administrativ teritorială (UAT), adică, la nivel de localitate. Aşadar, pe măsură ce localitatea dv. va fi inclusă în program, veţi fi informaţi de autorităţi (primării), care vor face şi programarea pentru fiecare imobil sau gospodărie în parte.
Cine are prioritate?
Demararea lucrărilor se face în funcţie de câteva criterii: a) localităţi care fac obiectul dezvoltării proiectelor de infrastructură de interes naţional; b) localităţi care fac obiectul realizării unor proiecte de dezvoltare locală; c) localităţi care prezintă aşezări informale ale comunităţilor aflate în condiţii de sărăcie extremă (de exemplu, comunităţi de etnie romă). În cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI) s-a constituit o comisie privind prioritizarea la nivelul fiecărui judeţ. ANCPI a demarat deja procedurile pentru 147 de localităţi din întreaga ţară. Lista acestora se găseşte pe site-ul ANCPI – https://www. ancpi.ro. Pentru o localitate, întreaga procedură va dura între 12 şi 18 luni.
Şi certificatul de moştenitor este gratuit?
Mai mulţi cititori ne întreabă dacă şi eliberarea certificatului de moştenitor se va face tot gratuit. Potrivit legii, dezbaterea succesiunilor se va realiza din fondurile ANCPI, în condiţiile Legii nr. 150/2015 (care modifică Legea nr. 7/1996 a cadastrului şi a publicităţii imobiliare). Ca urmare, şi contravaloarea taxelor notariale pentru eliberarea certificatului de moştenitor va fi suportată tot de ANCPI, “cu excepţia certificatelor de moştenitor eliberate ulterior împlinirii unui termen de 2 ani de la data finalizării înregistrării sistematice”.
Ce se întâmplă cu cei care nu sunt în localitate?
Potrivit procedurii, primarul localităţii are obligaţia să-i înştiinţeze pe toţi deţinătorii de imobile (prin afişare şi prin alte mijloace de publicitate), cu privire la obligaţiile acestora, respectiv: a) de a permite accesul specialiştilor să execute măsurătorile; b) de a prezenta actele juridice referitoare la imobile; c) de a identifica limitele imobilelor împreună cu echipele care realizează lucrările de specialitate; d) de a verifica informaţiile privitoare la imobilele pe care le deţin, în etapa de publicare a documentelor tehnice cadastrale. Dacă proprietarii, posesorii sau alţi deţinători nu sunt în localitate sau nu se prezintă, identificarea limitelor imobilului se va face în lipsa acestora. Primarul eliberează certificate şi furnizează gratuit echipelor de realizare a lucrărilor sistematice de cadastru toate datele necesare, inclusiv pentru proprietarii care lipsesc din localitate.
La ce oră se deschid secțiile de votare pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie!