James Dyson, inventatorul care controlează compania, a anunțat că societatea va investi 2,7 miliarde de dolari în tehnologia de dezvoltare a bateriilor și în motoare electrice, potrivit Reuters.
”Tehnologia bateriilor este foarte importantă pentru Dyson, motoarele electrice sunt foarte importante pentru Dyson, mediul este foarte important pentru noi”, a anunțat ieri James Dyson la sediul companiei din Londra.
Proiect secret
Acesta a mai spus că o echipă de peste 400 de ingineri lucrează deja de peste doi ani și jumătate în secret la proiectul mașinii electrice în Malmesbury, Wiltshire. De altfel, Dyson a recrutat anul trecut mai mulți ingineri de la constructorul auto Aston Martin.
Autoturismul nu a fost încă proiectat, iar Dyson a anunțat deja că nu va colabora cu niciunul dintre producătorii auto consacrați.
Compania folosește o tehnologie diferită față de bateriile cu litiu-ion, numită solid-state, deoarece ar fi mai sigură, bateriile nu se încălzesc, se înarcă mai rapid și sunt mai puternice.
De la aspiratoare la autoturisme
James Dyson are 71 de ani și a fondat compania care îi poartă numele în anul 1987. Aceasta producea inițial aspiratoare fără sac, dar apoi s-a extins și la realizarea de alte electrocasnice, precum uscătoare de păr, purificatoare de aer sau aparate de uscat mâinile.
În 2014, Dyson a investit într-o companie de robotică, iar în 2015 a cumpărat Sakti3, un startup din SUA care produce baterii avansate cu tehnologia solid-state, conform Bloomberg.
Dyson, avere de 4,5 miliarde de dolari
Dyson are o avere estimată la 4,5 miliarde de dolari de către revista americană Forbes. Compania sa a avut încasări de 2,5 miliarde de lire sterline în 2016, echivalent a 3,12 miliarde de dolari, în urcare cu 45%. Firma a raportat un profit net de 631 de milioane de lire sterline sau 787 milioane de dolari la cursul respectiv, în creștere cu 41%.
Scandalul emisiilor, oportunitatea perfectă
Dyson a spus că ambiția sa de a produce mașini electrice vine încă din anul 1998, când a fost respins de industria auto, care a preferat motoarele diesel. Acum, însă, Europa este în mijlocul unui întreg scandal al emisiilor, după ce grupul german Volkswagen a recunoscut în 2015 că a vândut peste 11 milioane de autoturisme diesel care emit mai multe noxe decât prevăd reglementările. Acestea au fost comercializate sub brandurile Volkswagen, Audi, Seat, Skoda și Porsche.
Ulterior, procurorii germani au acuzat și gigantul Daimler, care produce autoturismele Mercedes și Smart, iar grupul a anunțat o rechemare în service pentru 3 milioane de vehicule.
Concurență pentru Elon Musk
Scandalul emisiilor este, astfel, o bună oportunitate pentru producătorii de mașini electrice, domeniu în care producătorul american Tesla este deja un nume consacrat. Tesla este condusă de către antreprenorul Elon Musk. Averea acestuia este acum estimată la 20,7 miliarde de dolari, după ce acțiunile Tesla au crescut spectaculos pe bursă în ultimul an, iar acum compania valorează mai mult decât Ford sau General Motors, doi giganți americani care vând anual milioane de vechicule și care generează profit de miliarde de dolari fiecare.
Tesla are Gigafabrica din Nevada
Totuși, intrarea Dyson pe această piață nu este floare la ureche. Bateriile sunt principalul obstacol, deoarece acestea limitează numărul de kilometri pe care un automobil electric în poate parcurge. Tesla este deja mult mai avansată la acest capitol, construind împreună cu Panasonic o ”Gigafabrică” în statul american Nevada.
Tesla va pune în vânzare la sfârșitul acestui an Model 3, prima mașină electrică pentru mase, care va avea un preț de pornire de 30.000 de dolari.
LeEco, un avertisment financiar
De asemenea, exemplul unui alt grup, dar din China este un avertisment clar asupra costurilor uriașe întâmpinate. Grupul chinez LeEco, care produce smartphone-uri, televizoare și deține un site similar Netflix în China, a anunțat anul trecut că va produce o mașină electrică. Numai că investițiile au fost mult mai mari decât se aștepta, iar grupul a rămas fără bani, fiind acum în centrul unui întreg scandal cu creditorii.