Fondatorul și directorul general al Taxify este Markus Villig, un estonian de 23 de ani care a renunțat la facultate pentru a lansa compania de transport în anul 2013. Aceasta este acum prezentă în 19 țări din Europa și Africa.
Cât costă în București
Compania se dorește o alternativă mai ieftină la Uber. În București, tariful celei mai mari părți a taxiurilor este de 1,39 lei pe kilometru, cu Uber costă 1,3 lei pe kilometru, iar cu Taxify prețul este și mai mic: 1,1 lei pe kilometru și 0,2 lei pe minut.
Odată cu lansarea în Londra, Taxify a venit și cu o promoție: reduceri de 50% la călătoriile efectuate cu ajutorul acesteia în luna septembrie, plus 3 lire sterline cadou dacă îți convingi un prieten să folosească aplicația respectivă.
Potrivit Business Insider, o călătorie între Aldgate East și stația Angel ar costa 4,35 de lire sterline cu Taxify, față de 16 lire cu Uber. Publicația notează că la momentul testului, Uber avea la acel moment activat factorul ”surge pricing”, care crește de câteva ori prețul unei călătorii normale din cauză că există foarte mare cerere și puțini șoferi.
Odată ce discount-urile expiră, Taxify vrea să fie în continuare cu 10% mai ieftină decât Uber, spune Markus Villig.
De asemenea, Taxify promite că lasă mai mulți bani șoferilor: comisionul pe care și-l oprește este de 10-15%, față de 20 – 25 %, cât reține Uber, mai scrie Business Insider.
Un gigant chinez în spatele Taxify
Taxify nu ar fi putut cere aceste prețuri mici și nici să rețină comisioane sub nivelul cerut de Uber dacă nu ar fi avut deja o sursă bogată de finanțare. Iar aceasta este Didi Chuxing, supranumit ”Uber-ul Chinei”. De altfel, Didi a reușit performanța de a face ca Uber să se retragă din China după un război al prețurilor.
Culmea este că, la retragerea din China, Uber și-a vândut activele din țara asiatică fix către Didi, iar acum este… acționar minoritar la principalul său concurent la nivel mondial.
În luna mai, Didi Chuxing a primit o finanțare de 5 miliarde de dolari de la grupul japonez de tehnologie SoftBank, controlat de către miliardarul Masayoshi Son.
Apple a băgat un miliard de dolari în Didi Chuxing
Anul trecut, Didi a mai primit și o investiție de un miliard de dolari din partea Apple.
De altfel, investiția Apple în domeniul transporturilor este unul dintre cele mai ciudate pariuri ale gigantului american, în contextul în care acesta este specializat în producerea de electronice, gama sa principală de produse fiind iPhone, iPad și linia de laptopuri MacBook.
Pe de altă parte, Apple lucrează la un sistem avansat de conducere autonomă și testează deja mașini care se conduc singure în California.
Atac la Uber
Ulterior, cu banii primiți, Didi a început să se extindă agresiv, atacând Uber pe toate piețele. În luna iulie, Didi și SoftBank au investit împreună 2 miliarde de dolari în Grab, cel mai mare rival al Uber în Asia de Sud-Est. Aplicația Grab a fost descărcată de 50 de milioane de ori, iar compania are 1,1 milioane de șoferi 36 de orașe din 7 țări aflate în sud-estul Asiei, potrivit Tech Crunch.
În luna ianuarie, Didi a investit în alt startup de profil, numit 99, concurentul Uber din Brazilia, după cum scria CNBC.
Mai departe, în luna august, Didi a investit în Careem, un ”Uber al Orientului Mijlociu”. Careem își are sediul în Dubai și are 12 milioane de clienți în 80 de orașe din Pakistan, Turcia, Liban, Arabia Saudită, Iordania, Egipt sau Maroc, după cum scria la acel moment agenția Reuters.
Tot în august, Didi Chuxing a făcut o investiție și în Taxify, însă nu a precizat suma. Taxify spune că are peste 2,5 milioane de clienți. Până la finanțarea oferită de chinezi, Taxify strânsese de la investitori doar 2 milioane de euro, echivalentul a circa 2,4 milioane de dolari.
Uber operează în peste 600 de orașe din 70 de țări, iar compania este evaluată la 68 de miliarde de dolari. De partea cealaltă, Didi are 400 de milioane de clienți și are o prezență în 400 de orașe. Grupul chinez a atras în ultimii cinci ani finanțări totale de 13 miliarde de dolari, scrie CNN Money, care citează firma de cercetare CB Insights.
Didi Chuxing este acum evaluată la 50 de miliarde de dolari. Pe lângă SoftBank și Apple, între investitorii săi se mai regăsesc și giganții chinezi ai internetului Alibaba – supranumit ”Amazon-ul Chinei”, și Tencent – ”Facebook-ul Chinei”.
Șeful Expedia, la conducerea Uber
Uber a fost învăluită în mai multe scandaluri în ultimii ani, inclusiv în România. Pe lângă protestele taximetriștilor, Uber a fost acuzată de discriminare și abuzuri sexuale în SUA, iar serviciile sale au fost interzise în mai multe state din lume. De asemenea, Google a dat în judecată compania pe motiv de furt de tehnologie, iar fondatorul Uber, Travis Kalanick, a fost forțat să renunțe la conducerea companiei de către alți investitori.
Uber l-a numit recent pe șeful Expedia, Dara Khosrowshahi, drept director general al companiei. Acesta este un cetățean iraniano-american de 48 de ani, care a condus Expedia în ultimii 12 ani, potrivit The Guardian.
BMW, Mercedes și Volkswagen intră în horă
Pe lângă aceste aplicații/companii de transport născute direct în era digitală mai activează în sector și o serie de giganți auto, în speță Volkswagen, BMW și Daimler, proprietarul Mercedes, au la rândul lor astfel de servicii.
BMW deține ReachNow, un serviciu de partajare a călătoriilor care activează în SUA și concurează cu Uber și Lyft, celălalt mare jucător american. În mai 2016, Volkswagen a anunțat că a investit 300 de milioane de dolari în Gett, un serviciu similar care concurează în Europa. În fine, Daimler deține serviciul car2Go în SUA, iar în Europa controlează MyTaxi, un serviciu similar cu Uber. În luna iunie, MyTaxi a cumpărat aplicația românească Clever Taxi, într-o tranzacție de ordinul zecilor de milioane de euro.
În fine, din același capitol, Toyota a investit în Uber, Honda în Grab, iar General Motors în Lyft. Producătorul de autoturisme electrice Tesla vrea la rândul său să lanseze un serviciu similar de transport, dar cu mașini care se conduc singure.