Acțiunile Renault au crescut cu 8,3% în urma aflării informațiilor, iar cele ale Nissan au crescut cu 0,5%. Una dintre posibilități o constituie instaurarea unui sediu la Londra, în Marea Britanie, sau în Olanda, așa cum are grupul Fiat Chrysler.
Importanță extremă pentru România
Veștile sunt extrem de importante pentru România, unde Renault deține Dacia, cel mai mare exportator al țării noastre. Acesta are mai departe câteva mii de furnizori în industria auto românească.
Renault mai deține și un centru de teste la Titu, județul Dâmbovița, dar și un centru de inginerie în București. În total, grupul Renault are peste 18.000 de angajați în țara noastră, dar activitățile sale susțin mii de alte firme în Mioveni sau Pitești.
Automobile Dacia a înregistrat în anul 2016 vânzări totale de 20,7 miliarde de lei și un profit net de 456 de milioane de lei.
Mașini electrice și reglementări stricte
Informațiile privind fuziunea vin într-o perioadă în care producătorii auto bagă anual miliarde de dolari pentru a trece de la motoare diesel la mașini electrice, pe măsură ce reglementările referitoare la emisii devin mai stricte.
Alianţa Renault-Nissan a vândut până acum cele mai multe vehicule electrice, însă avantajul este nesemnificativ având în vedere cererea scăzută.
Modelele electrice vor forma jumătate din gama Renault până la sfârşitul anului 2022, constructorul auto francez urmând să lanseze opt automobile integral electrice noi sau modernizate şi alte 12 vehicule hibride.
Lupta cu Toyota și Volkswagen
Alianța speră că va vinde 14 milioane de mașini din 2022, față de 10,6 milioane anul trecut. Spre comparație, Volkswagen – cel mai mare grup auto mondial – a vândut anul trecut 10,7 milioane de autovehicule, iar Toyota a comercializat 10,4 milioane.
Ce înseamnă Renault la nivel mondial
Renault are o capitalizare de piaţă de 35,4 miliarde de dolari, are sediul la Paris, circa 125.000 de angajaţi şi vânzări de 72,4 miliarde de dolari în 2017. Renault deține și Dacia în România, principalul exportator al țării noastre.
Renault este și principalul acționar al AvtoVAZ în Rusia, producătorul mașinilor Lada. Renault mai deține constructorul Renault-Samsung în Coreea de Sud, la care grupul Samsung mai deține 20%. În fine, mai deține și marca sport Alpine.
Nissan are venituri și profituri mai mari
Nissan are o capitalizare bursieră de 43,3 miliarde de dolari. Compania cu sediul în Yokohama, Japonia, are peste 137.000 de angajaţi, iar anul trecut a obţinut venituri de 108,4 miliarde de dolari. Nissan mai deține marca mini Datsun și pe cea de lux Infinity. De asemenea, mai deține împreună cu grupul chinez Dongfeng și marca Venucia, care se vinde doar în China.
Mitsubishi, controlată tot de Nissan
Dar în anul 2016, Nissan a cumpărat și o treime din Mitsubishi Motors, care a devenit al treilea partener al alianței. Mitsubishi are o capitalizare de 10,5 miliarde de dolari, aproape 30.000 de angajaţi şi vânzări anuale de 17,6 miliarde de dolari.
Acționariat complicat
Renault este cel mai mare acţionar al Nissan, cu o participaţie de 43,4%. Statul francez este cel mai mare acţionar al Renault, cu o deţinere de 15,01%, puţin peste cea a Nissan, de 15%. Nissan are în proprietate 34% din acţiunile Mitsubishi.
Carlos Ghosn, artizanul alianței
Carlos Ghosn, în vârstă de 64 de ani, este preşedintele Nissan şi Mitsubishi şi preşedinte şi director general al Renault. Ghosn s-a alăturat companiei franceze în 1996, rentabilizând Renault prin reducerea forţei de muncă şi a cheltuielilor. Trei ani mai târziu, Ghosn a făcut acelaşi lucru cu Nissan, pe care l-a transformat din cel mai îndatorat producător auto din lume în cel mai profitabil, ceea ce i-a adus porecla Le Cost Killer.
Ghosn, născut în Brazilia, crescut în Liban şi educat în Franţa, este modelul ”omului de la Davos”, care discută cu şefi de state, călătorind în toată lumea pentru a vizita fabrici şi a participa la conferinţe.
Macron intră în scenă
În 2015, în calitate de ministrul al Economiei, Emmanuel Macron – actualul președinte al Franței – a susţinut decizia statului francez de a cumpăra mai multe acţiuni Renault.
Problema o constituie faptul că Nissan generează majoritatea profiturilor alianței, astfel că acționarii Nissan vor să aibă un cuvânt mai greu de spus.
Numai că orice acord între Nissan şi Renault ar avea nevoie de acordul lui Macron din cauza participației statului francez. Reuters a scris anterior că Nissan caută să cumpere pachetul de acțiuni deținut de statul francez la Renault.
Carlos Ghosn a declarat că vrea să facă alianța ”ireversibilă”, dar a avertizat că Japonia nu va accepta o integrare mai puternică dacă Franța rămâne acționară la noua companie.
De unde a pornit alianța
În 1999, Nissan avea datorii uriaşe şi vânzări în declin. Renault a venit cu o ofertă de a prelua o participaţie la compania japoneză, iar Ghosn şi o echipă de directori au fost trimişi să rentabilizeze compania japoneză. Nissan a cumpărat la rândul ei 15% din acţiunile Renault, în 2002, în cadrul unui plan de întărire a alianţei.
În 2016, Nissan a intervenit şi a cumpărat acţiuni Mitsubishi, după ce compania japoneză a fost zguduită de un scandal legat de supraevaluarea performanţelor legate de consumul de carburant.
Renault şi Nissan colaborează deja în domeniul ingineriei, producţiei şi managementului lanţului de furnizori, achiziţii şi resurse umane.
Mitsubishi va fi integrată mai mult în alianţă prin intrarea sa în sistemul comun de achiziţii de componente.
Nevoia de viitor
Fuziunea ar contribui la pregătirea companiilor pentru momentul în care Ghosn nu va mai coordona relaţiile dintre acestea, precum şi la pregătirea lor pentru strategia de a creşte oferta de automobile electrice şi adaptarea la introducerea tehnologiilor de conducere autonomă.
Nissan a lansat deja un serviciu care concurează Uber în Japonia, în vreme ce Renault angajează ingineri pentru mașini electrice în România.
Companiile auto trebuie să lupte și cu giganții IT care vor să intre în domeniul auto. Google are cele mai avansate sisteme de conducere autonomă din lume prin subsidiara Waymo, Apple vrea să realizeze la rândul un astfel de sistem, iar Samsung testează deja mașini autonome și vrea să producă mai departe componente pe care să le vândă producătorilor auto.