La primul viscol din această iarnă, autostrada care leagă Capitala de Constanța a fost închisă. Jumătate din acest drum rutier, porțiunea dintre București și Lehliu, județul Călărași, trebuia să fie deszăpezită de o asociere de societăți dintre care face parte și Tel Drum din Alexandria, compania deținută de apropiați ai lui Liviu Dragnea, liderul PSD.
Autostrada închisă
După ce, vineri, tronsonul București-Lehliu a fost închis, porțiunea a fost redeschisă circulației, cu anumite restricții, de-abia sâmbătă în jurul ore 20.00. Puțin sub două milioane de euro au primit trei firme pentru a deszepezi acest tronson din autostrada denumită A2 între noiembrie 2016 și martie 2017. Este vorba de societățile Fincodrum SA, Viabild Cons VT și Tel Drum srl. Suma primită de la Compania Națională pentru Infrastrură Rutieră (CNIR) a fost de 8,7 milioane de lei (aproximativ 1,9 milioane de euro).
Ultima dintre aceste companii se află în cercul de interese al lui Liviu Dragnea, președintele PSD. În 2000, sub semnătura lui Dragnea, președintele CJ Teleorman atunci, se decide scoaterea la vânzare a acţiunilor Tel Drum. Marian Fişcuci, fostul coleg de liceu al lui Liviu Dragnea, a cumpărat acţiunile Tel Drum. Cel de-al doilea tronson al autostrăzii către Marea Neagră, blocat încă aseară, urma să fie deszăpezit de Itaro din Slobozia, județul Ialomița, în schimbul a patru milioane de lei. Compania este deținută de botoșăneanul Doru Roșca.
Cine a luat banii pentru drumurile închise
Brăila, Buzăul, Constanța și Galațiul se află printre județele cu cele mai multe drumuri blocate după viscolul de vineri. Conform datelor CNIR, deszepezirea drumurilor naționale din Brăila trebuia realizate de firmele Rad Trans și Florconstruct în schimbul sumei de 1,8 milioane de lei. Prima societate este deținută de Ioan Baronea, asociat majoritar, și Paraschiva Boronea. Vasile Florea deține Florconstruct Suceava, acesta fiind implicat într-o anchetă penală privind contractele publice.
În județul Constanța, Oyl Company Holding a primit 9,8 milioane de lei pentru a asigura circulația pe drumurile naționale după căderea zăpezii. Societatea din Slobozia, Ialomița, este deținută de Corneliu Dragomir.
Un alt județ unde drumurile au fost blocate a fost Galațiul (deszepezirea a costat un milion de lei, contract dat către Trans Carpat Onești și Sotirex Bacău).
Buzăul a fost probabil cel mai afectat județ de viscol, toate drumurile de aici fiind închise vineri. Companiile Athos Com srl, Riposta Trans și Ady Comservice srl au primit 3,4 milioane de lei pentru deszpezirea din această iarnă.
Factura totală
În total, doar pentru înlăturarea zăpezii de pe carosabil, CNIR a scos în acest an contracte cu o valoare maximă de 1,65 miliarde lei (366 milioane euro) fără TVA. Însă ofertele erau pe o perioadă de patru ani. Din cauza contestațiilor, nu s-au încheiat astfel de înțelegeri la timp și s-a continuat cu plățile anuale pentru această iarnă.
Mai mult, pentru materiale antiderapante, în special sare și cloruri speciale, s-au mai alocat circa 85 milioane euro fără TVA. Rezultă că pentru fiecare dintre cei patru ani, CNIR a prevăzut cheltuieli de peste 112 milioane de euro.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro