Vă reamintim că în data de 5 martie 2018, rețeaua Telekom România a căzut parțial, astfel că o bună parte dintre clienți s-au trezit că nu își pot folosi telefoanele pentru a apela sau a fi apelați. Reprezentanții Telekom România au făcut anunțul legat de problemele tehnice chiar pe pagina lor oficială de Facebook, acolo unde – de altfel – utilizatorii furioși și-au vărsat nervii.
Ulterior, serviciile au fost reluate în proporție de 80%, dar acum ANCOM a sancționat Telekom Romania Mobile Communications cu două amenzi contravenționale în cuantum total de 1.100.000 de lei pentru nerespectarea obligației prevăzute în Licență de utilizare a frecvențelor radio deținută de a se asigură că indisponibilitatea rețelei este mai mică de 35 de minute într-un interval de referință de 6 luni și, respectiv, nerespectarea obligației de a păstra log-urile de rețea la nivelul de granularitate din Licență.
„Analiza documentelor transmise de către Telekom Mobile cu privire la incidentul de securitate care i-a afectat rețeaua în luna martie a acestui an a arătat că au fost încălcări grave ale condițiilor de disponibilitate ale serviciilor furnizate către utilizatori. A fost cel mai grav incident înregistrat pe piață comunicațiilor electronice din România, prin urmare am aplicat acestui furnizor două amenzi în valoare totală de 1.100.000 de lei”, a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.
Obligații din licență de utilizare a frecvențelor radio
Conform obligațiilor asumate prin licență de utilizare a frecvențelor radio, furnizorul trebuie să se asigure că indisponibilitatea rețelei nu depășește 35 de minute pe o perioadă de 6 luni. Pentru că indisponibilitatea rețelei a avut consecințe grave, afectându-le utilizatorilor posibilitatea de a realiză convorbiri, de a accesă serviciile de poștă electronică, de a accesă serviciile de supraveghere de la distanță a persoanelor sau de a telecomandă dispozitive de siguranță/protecție, Telekom Mobile a primit o amendă în valoare de 600.000 de lei.
O altă obligație prevăzută în Licență prevede că furnizorul să păstreze log-urile de rețea înregistrate pentru o perioadă de 6 luni, instrumente folosite pentru a putea demonstra Autorității disponibilitatea rețelei conform cerințelor impuse.
Astfel, furnizorul nu a putut îndeplini cererea ANCOM de a transmite log-urile de rețea înregistrate pentru ultimele 6 luni la nivelul de granularitate din Licență, generând astfel dificultăți în ceea ce privește analiză efectuată pentru a determină gradul real de indisponibilitate a rețelei Telekom Mobile în data de 05.03.2018. Pentru această abatere, Autoritatea a aplicat o amendă în valoare de 500.000 de lei.
Obligațiile furnizorilor în privință raportărilor incidentelor de securitate
Conform reglementărilor în vigoare, furnizorii de rețele și servicii de comunicații electronice au obligația de a luă măsurile tehnice și organizatorice adecvate pentru a gestiona în mod corespunzător riscurile privind securitatea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, în special pentru a preveni și limită impactul incidentelor de securitate asupra utilizatorilor și asupra rețelelor interconectate.
De asemenea, aceștia au obligația de a luă toate măsurile necesare pentru a garanta integritatea rețelelor proprii, astfel încât să asigure continuitatea furnizării serviciilor prin intermediul acestor rețele.
Incidentele care afectează un număr mai mare de 5.000 de conexiuni, timp de cel puțin 60 de minute sunt incidente cu impact semnificativ care pot afecta sau amenință, direct sau indirect, securitatea și integritatea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice la nivel național sau european.
Citește și: Sondaj VIDEO/ Războiul taxi-Uber, faza pe aeroport. Ce cred pasagerii?
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro