-
Gratuitatea oferită pe tren studenţilor generează situaţii absurde.
-
În timp ce pe anumite rute şi la anumite intervale orare, garniturile circulă pline ochi, pe alte rute, casieriile nu mai emit bilete contra cost, nici măcar în picioare.
-
Deşi locurile figurează în sistemul informatic ca fiind ocupate integral, multe rămân libere!
-
Asta pentru că mulţi studenţi rezervă bilete cu loc, dar între timp se răzgândesc.
-
Ministerul Transporturilor refuză să spună câte bilete a eliberat studenţilor, dar şi câţi bani i-a costat pe români această gratuitate.
-
Pentru compania privată de stat, situaţia este convenabilă: chiar dacă unele trenuri circulă goale, biletele sunt decontate de noi toţi!
La aproape doi ani de la Hotărârea de Guvern care introducea călătoria gratuită cu trenul pentru studenţi, pe unele rute sunt situaţii absurde.
Există intervale orare şi trenuri pentru care casieriile nu mai emit bilete contra cost, nici măcar în picioare. Asta din cauză că, în sistemul informatic al CFR, garniturile figurează ca fiind pline ochi.
În multe situaţii, vagoanele sunt pline doar pe hârtie, pentru că, în realitate, rămân foarte multe locuri neocupate. Şi asta mai ales pe rutele către marile centre universitare.
Ministerul Transporturilor nu a reuşit să dezvolte până în prezent un mecanism prin care să verifice dacă locurile sunt într-adevăr ocupate de studenţi după rezervare.
Ce este bine pus la punct este decontul biletelor gratuite. Doar în 2017, aceste tichete i-au costat pe români aproape 39 de milioane de euro, bani care s-au dus către CFR Călători. La această sumă se adaugă şi deconturile cerute de operatorii privaţi.
Cotidianul Libertatea a solicitat lămuriri Ministerului Tranaporturilor, actionarul majoritar al CFR Călători. Am întrebat câte bilete gratuite pentru studenţi au fost emise în prima jumătate din 2018 şi care este procedura prin se verifică dacă tichetele rezervate de aceştia sunt folosite în realitate.
„Deoarece ne desfășurăm activitatea pe o piață concurențială, operatorii feroviari cu capital privat transportând şi ei studenţi în baza aceleiaşi legi, nu vă putem furniza informaţii comerciale privind numărul de bilete emise studenţilor care au circulat în primul semestru 2018 cu trenurile CFR Călători precum și valoarea acestor călătorii”, ne-a răspuns Ministerul Transporturilor.
În cazul controlului gratuităţii, ni s-a transmis că există un ordin de ministru din 2007, potrivit căruia gratuitatea este anulată, iar locul este eliberat doar dacă studentul se prezintă la gară, în cel mult o oră de la plecarea trenului!
Măsura, gândită iniţial să-i protejeze pe plătitorii de bilete, astfel încât să nu îşi piardă şi banii, dacă au ratat trenul, nu are niciun efect în cazul gratuităţilor. Locul rămâne ocupat, de la plecare până la destinaţie.
Deconturile şi baza de date
Nimeni – în afară de cei din Ministerul Transporturilor – nu ştie care este numărul studenţilor care au beneficiat de gratuitate până la această oră. Nici măcar reprezentanţii studenţilor, care spun că au cerut datele, dar au fost refuzați de minister, care a invocat „aspecte comerciale”.
Preşedintele Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România, Petrişor Ţucă, recunoaşte că există situaţii când studenţii nu se prezintă la gară, deşi au făcut rezervare, însă pune acest lucru tot pe seama sistemului informatic.
„Din păcate, acest lucru poate fi interpretat şi ca un abuz din partea studenţilor. Problema o reprezintă lipsa unei platforme on-line prin care studentul să poată anunţa că vrea să renunţe la biletul respectiv sau că şi-a găsit un alt mijloc de transport. Sau, să fie sancţionat în cazul în care se răzgândeşte şi nu anunţă acest lucru”, spune reprezentantul studenţilor.
Şi Alin Grigore, preşedintele Uniunii Studenţilor din România, susţine că sistemul are multe hibe.
„Este destul de greu să faci o anulare a unei rezervări. Din moment ce o poţi face doar la ghişeu, automat dacă ai avut o problemă, nu mai ai cum să ajungi la gară ca să faci anularea respectivă. Trebuie să recunoaştem, din păcăte, că au fost probleme cu unii studenţi care nu înţelegeau cum ar trebui să profite de gratuitatea asta. Făceau abuzuri, în sensul că îşi rezervau biletele de tren la mai multe curse. Cred că este un amalgam de probleme. De-a lungul timpului, s-a facut o ajustare, în sensul că nu mai poate fi rezervat un bilet la un interval mai mic de cinci ore”, spune Alin Grigore.
Dacă în 2016, CFR Călători înregistra un profit de aproape 50 de milioane de lei, în 2017, compania a trecut pe minus, cu o pierdere de peste 20 de milioane de lei, în timp ce pentru 2018, compania controlată de stat şi-a bugetat pierderi de 367 milioane de lei.
Totul duce către o întrebare foarte simplă: cine profită? În primul rând, studenţii, care se plimbă pe banii statului, uneori doar pe hârtie.
Dar situaţia aceasta pică mănuşă şi pentru compania de stat CFR Călători, care încasează bani indiferent de gradul de ocupare sau de numărul de călători plătitori de bilet lăsaţi pe peron.
CITEŞTE ŞI: