Cei care folosesc Waze, aplicația de navigație disponibilă pe telefoanele mobile cu sisteme de operare Android, iOS și Windows, vor putea semnala existența gropilor de pe drumul național sau de pe autostrada pe care circulă. Informațiile sunt trimise mai departe CNAIR care ar trebui să știe unde să intervină, informează Digi24.ro.
„Suntem în discuție cu ei, vrem să vedem exact cum va merge această colaborare. Ce cerem noi de la ei, ce cer ei de la noi, care vor fi condițiile și în cazul în care găsim o soluție utilă, da, o aplicăm fără probleme”, a precizat Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR.
Reprezentanții Companiei n-ar vrea să aloce bani pentru această colaborare.
„Noi nu am vrea să plătim colaborarea căci prin parteneriatul cu noi le crește și lor cota de piață”, a explicat Șerbănescu.
Ideea folosirii aplicației Waze pentru a semnala gropile a fost criticată de Florin Dascălu, fost director de întreținere al CNAIR.
„Folosesc Waze, însă această idee este o tâmpenie. De ce are compania oameni la Districtele de drumuri, la Secțiile de drumuri, ca să afle de la utilizatori? Aceasta este treaba companiei, să verifice starea de degradare. Oamenii ăia ce mai fac? Normativele spun că trebuie să patruleze pe drumuri, la două săptămâni, la o lună, în funcție de categoria drumului. Ei inventează roata, apa caldă”, spune Dascălu.
Potrivit unui raport al Consiliului Concurenței, CNAIR a semnat, în perioada 2008-2011, acorduri pentru întreținere multianuală a drumurilor naționale, în valoare de 4,1 miliarde de lei.
Waze va colabora cu Compania de Drumuri pentru semnalarea gropilor. Drumarii sunt obligați să semnaleze problemele
Șoferii care circulă pe drumurile naționale și pe autostrăzi dau, în fiecare an, sute de milioane de euro CNAIR. În cazul în care oamenii semnalizează gropile cu ajutorul aplicației, asta ar pune sub semnul întrebării obligațiile constructorilor, prezăzute în caietele de sarcini ale CNAIR.
În mod normal, firma care primește un contract de întreținere este obligată să informeze „imediat, în scris” CNAIR despre problemele apărute pe un drum.
Întreținerea drumurilor naționale înseamnă, în practică, un sistem complex, care este reglementat. CNAIR are semnate sau ar trebui să aibă contracte de întreținere multianuală pentru toate drumurile gestionate cu firmele de întreținere și contrucții, arată sursa citată.
În mod normal, contractele stabilesc un minim calitativ pentru drumuri și prevăd și sancțiuni pentru firmele care execută reparațiile. De exemplu, un contract al Direcției Regionale Brașov prevede aplicarea unor amenzi cuprinse între 10 și 20 la sută din valoarea contractului în cazul în care firma de construcții nu-și face treaba.
Compania de Drumuri avea, până în 2004, propriile utilaje de întreținere. În timpul mandatului fostului ministru al Transportului, Miron Mitrea, conducerea Administrației Naționale a Drumurilor (AND) a decis privatizarea antreprizelor de drumuri care aveau utilaje necesare. De aceea, în anii ce au urmat, întreținerea drumurilor naționale și a autostrăzilor este realizată de proprii angajați ori de firme care au câștigat contracte de întreținere multianuală.
sursă foto: Digi24.ro
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro