Călătorii de pe Aeroportul Henri Coandă au stat vineri cu sufletul la gură de emoție: pleacă sau nu pleacă avioanele la care aveau bilet?
Erau programate 44 de zboruri ale mai multor companii aeriene, printre care TAROM, Blue Air, Wizz Air, Ryanair, Lufthansa, Austrian Airlines, German Wings. Menționăm că pe parcursul zilei sunt în jur de 300 de decolări și aterizări pe Aeroportul Henri Coandă.
Nu s-au înregistrat perturbări majore ale traficului, ba mai mult, greva ROMATSA s-a încheiat cu jumătate de oră mai devreme decât era anunțat, la ora 12.30.
Asta pentru că greviștii au ajuns la un numitor comun cu Ministerul Transporturilor și conducerea unității.
Războiul din Ucraina și pensiile au declanșat greva de avertisment
Buba cea mare o reprezenta volumul de muncă foarte mare al controlorilor de trafic. Motivele sunt două: războiul din Ucraina și trecerea la pensie a unui număr mare de controlori de trafic, în ultimul timp.
Războiul din estul Ucrainei a produs catastrofa din 17 iulie 2014, când un avion de pasageri ce se deplasa către Malaysia, cu 298 de oameni la bord, a fost doborât în regiunea Donețk de forțele paramilitare. Din acel moment, traficul aerian a început să evite această zonă. O parte a avioanelor care merg sau vin dinspre Asia trec acum deasupra țării noastre. În acest context, controlorii de trafic români au mai multe aparate de coordonat în zbor decât înainte de anul 2014.
De asemenea, în ultimii ani, mulți angajați ai ROMATSA au ieșit la pensie, numărul lor nefiind compensat prin noi angajări – lucru care a mărit și mai mult volumul de muncă al fiecărui operator în parte.
Trebuie să ai aptitudini native speciale pentru a deveni controlor de zbor
“Conform înțelegerii de vineri, Ministerul Transporturilor a promis că va rezolva situația. Asta presupune, în primul rând, angajarea în cursul acestui an a 89 de controlori de trafic, conform programului tehnic al necesarului de personal pe 2017. Pentru a deveni controlor de trafic este nevoie de diploma de bacalaureat și aptitudini speciale pentru această muncă. Înainte de a intra în concurs, fiecare candidat trece printr-o serie de teste, medicale și de aptitudini. Conform experienței anilor trecuți, din 1.500 de candidați nu trec de aceste probe speciale – care durează câteva luni – mai mult de 50 sau 80 de persoane. Acesta este motivul pentru care este foarte greu să te angajezi la noi”, ne-a explicat Gabrie Tudorache, reprezentat al Sindicatului ROMATSA.
Altfel spus, în această unitate nu poți intra doar pentru că ești deștept și harnic: trebuie “să fii născut” pentru salariul de 4.500 de euro!
Ce salarii au controlorii de zbor
Controlorii de zbor au venituri la care ar râvni aproape oricare angajat din România. Salariile brute ale controlorilor diferă în funcție de vârstă, astfel:
- 25-29 ani – 12.600 lei
- 30-34 ani – 15.996 lei
- 35-39 ani – 27.659 lei
- 40-44 ani – 29.886 lei
- 45-49 ani – 38.297 lei
- 50-54 ani – 31.548 lei
- 55-59 ani – 28.619 lei
- 60-64 ani – 24.009 lei