Răspunde Av Adrian Cuculis: În primul rând, trebuie precizat că suspendarea restituirii taxelor auto este una ilegală, fiindcă legea civilă nu retroactivează. Cu alte cuvinte, deciziile privind returnarea taxelor auto emise proprietarilor de mașini, înainte de 1 februarie 2017, au fost stabilite în baza procedurii de restituire care era, nîncă, în vigoare, astfel că ele își păstrează valabilitatea. Așadar, decizia dv de restituire trebuie aplicată până la capăt. În caz contrar, singura soluție este instanţa de judecată, atât pentru dvs, cât şi pentru zecile de mii de persoane aflate în aceeaşi situaţie.
Autoritățile promit că se va returna și timbrul de mediu
Pe de altă parte, zilele trecute, legat de returnarea taxelor auto, Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a declarat la un post de televiziune că Guvernul caută soluții și pentru restituirea sumelor încasate prin timbrul de mediu. ”Noi sperăm în cel mai scurt timp să se întâmple asta, respectiv, în una-două-trei săptămâni”, a declarat Graţiela Gavrilescu, precizând că la minister “se pregătește o analiză și un plan de măsuri, pentru a identifica cu exactitate numărul persoanelor care au plătit această taxă și care vor trebui să primească banii înapoi”.
În concluzie, pentru persoanele care au achitat una dintre vechile taxe auto și care n-au apucat să ceară banii înapoi, precizăm că acestea au ca unică soluție deschiderea unei acțiuni în instanță. Varianta este valabilă și în cazul timbrului de mediu, deoarece acesta a fost declarat parțial ilegal de Curtea de Justiție a Uniunii Europene și trebuie returnat proprietarilor de mașini. În privința restituirii pe cale administrativă (adică fără acționarea în justiție a autorităților), aceasta variantă va fi posibilă, din nou, numai dacă guvernul va da, așa cum a promis ministrul Mediului, o reglementare specială în acest sens.
Sarabanda taxelor auto
Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii. La data de 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime. Apoi, de la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie, atât la reînmatricularea maşinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, cât şi pentru cei care aduceau maşini din Vest. Începând cu data de 30 ianuarie 2012, taxa a fost suspendată, până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care o plătiseră urmau să primească banii înapoi. Din 15 martie 2013, a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment, taxa auto este calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a maşinii. Timbrul de mediu pentru autovehicule este inclus în cele 102 taxe nefiscale care au fost eliminate de la 1 februarie 2017.
Citește și: Cum se recuperează taxa auto după eliminarea timbrului de mediu