Legea 449/2003 lămureşte lucrurile: pentru bunurile mobile există două tipuri de garanţii – garanţia legală de conformitate, care este de doi ani, şi garanţia comercială, oferită de producător sau de vânzător.
Când şi cum poate fi redusă
De garanţia de conformitate beneficiem cu toţii, în calitate de cumpărători, în temeiul legii. Nu trebuie să ne-o dea nici comerciantul, nici producătorul. Dar comerciantului îi revine responsabilitatea de a onora garanţia. De exemplu: dacă producătorul garantează doar un an pentru bunurile mobile pe care le scoate pe piaţă (îmbrăcăminte, electrocasnice, mobilier etc.), vânzătorul are obligaţia de a duce garanţia până la capăt, înlocuind, reparând produsele defecte sau returnându-ne cotravaloarea lor, până la finele celui de-al doilea an. Totuşi, comerciantul are şi el o portiţă de scăpare, ce implică însă onestitatea faţă de clienţi: dacă ştie că marfa pe care o scoate la vânzare are o durată medie de viaţă sub doi ani, poate să restrângă în mod corespunzător perioada de garanţie. Dar are şi obligaţia să ne spună, în momentul când vrem să facem achiziţia: “Să ştiţi că nu vă pot acorda garanţia legală de doi ani pentru acest produs. Garanţia este de atâtea luni”. Pentru ca noi să decidem în cunoştinţă de cauză: cumpărăm în aceste condiţii, asumându-ne riscul, sau plecăm mai departe, spre alte magazine. Un statut aparte au – după cum este şi firesc – produsele second- hand: în cazul lor, garanţia legală poate fi redusă la un singur an.
Ce poate da în plus comerciantul
Garanţia comercială – singura despre care aveam ştiinţă, până acum, cei mai mulţi dintre noi – este cea oferită de vânzător şi de producător. Ea nu poate influenţa în nici un fel garanţia legală (nu o poate înlocui, anula etc.). Dimpotrivă, trebuie să aducă ceva în plus: o perioadă de graţie mai mare, rambursarea directă a contravalorii produsului, în cazul în care s-a defectat, sărind peste etapele preliminare (repararea, respectiv înlocuirea produsului defect) etc.
Câteva excepţii care confirmă regula
Garanţia legală se aplică pentru orice produs comercializat, cu anumite excepţii, stabilite clar în Legea 449/2003, privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate. Este vorba despre bunurile vândute în urma confiscărilor, în cadrul procedurii de executare silită sau pe baza unui alt act emis de autorităţile judecătoreşti, apa şi gazele, care nu sunt ambalate într-un volum limitat sau într-o cantitate fixă, şi energia electrică.