Are o populație de 3.600 de locuitori și este orașul din România situat la cea mai mică altitudine medie, la doar 4 metri deasupra nivelului mării.

Istoria orașului Sulina

În perioada bizantină, Sulina era un mic golf și în secolul al XIV-lea era locuit de o mână de marinari, pirați și pescari. În secolul al XVIII-lea, otomanii au construit acolo un far pentru a facilita comunicarea între Constantinopol (Istanbul) și Principatele Danubiene.

Datorită semnării Tratatului de la Adrianoupolis (Edirne), 2 septembrie 1829, care a deschis comerțul cu cereale, Sulina, pe atunci sub controlul rus, a devenit importantă.

Marile bărci cu vele nu puteau naviga complet încărcate spre Brăila și Galați, care erau principalele centre de export din Țara Românească și Moldova, din cauza apelor puțin adânci ale fluviului; prin urmare, au trebuit să mute cel puțin o parte din încărcăturile lor către bărci mai mici. Proprietarii și echipajele acestor ambarcațiuni erau aproape întotdeauna greci.

O dezvoltare și mai mare ar avea loc însă după semnarea Tratatului de la Paris (1856), care a pus capăt războiului din Crimeea. Unul dintre termenii tratatului a determinat înființarea unui anumit comitet, Comitetul European al Dunării (C.E.D.), care va efectua lucrări de infrastructură la gura fluviului pentru a-l face accesibil și pentru navele mai mari.

Lucrările tehnice au permis intrarea în Dunăre pentru un număr mare de nave „străine”, adică non-grecești, ducând la un nivel mai ridicat de concurență. Cu toate acestea, transportul fluvial a rămas în mare parte în mâinile grecilor. Mai mult, declararea de către administrația otomană a Sulinei ca port liber în 1870 a stimulat și dezvoltarea acestuia.

Războiul ruso-otoman din 1877-1878 a dus la multe schimbări. Orașul a fost inițial pus sub controlul Rusiei și după semnarea Tratatului de la Berlin a fost anexat României, la fel ca întreaga zonă Dobrogea.

Conform unei estimări din 1878, orașul avea atunci o populație totală de 800 de oameni, formată din 350 de greci, 150 de turci, 50 de români, 50 de ruși și 200 de oameni de altă etnie.

În timpul Primului Război Mondial, orașul a servit ca bază pentru crucișătorul român Elisabeta, ale cărui acțiuni au menținut gurile Dunării sub controlul românesc pe tot parcursul războiului.

În noiembrie 1916, submarinul german UC-15 a fost trimis într-o misiune de minare în largul Sulinei și nu s-a mai întors, fiind scufundat de propriile sale mine.

Acest lucru a fost probabil cauzat de o întâlnire cu torpiloarea română Smeul, al cărei căpitan a surprins un submarin german lângă Sulina în noiembrie 1916, acesta din urmă ar fi revenit niciodată la baza sa de la Varna. 

Acesta ar putea fi doar UC-15, ale cărui sisteme, cel mai probabil, au funcționat defectuos după ce au fost forțați să se scufunde în apele puțin adânci, la întâlnirea cu torpilorul românesc

Cum ajungi în Sulina și ce poți face aici

Sulina este locul în care poți ajunge doar cu barca. Dacă pleci din București, îți poți lăsa mașina în portul Tulcea în parcarea special amenajată și păzită, pentru 20-30 de lei pe zi. 

Ca să ajungi în Sulina, trebuie să iei o ambarcațiune, cu care faci aproximativ o oră jumătate, iar un drum costă 60 de lei.

Poți alege să mergi cu barca cu vâsle, cu care ajungi în aproximativ patru ore. Ultimul oraș străbătut de Dunăre în drumul ei către mare este Sulina, care te va fascina încă de când ajungi. 

Dacă nu ai găsit un loc de cazare de dinainte, poți oricând să te cazezi la localnici, care vor avea grijă și de mesele tale, în schimbul unui preț modic pe zi. 

Chiar dacă este un oraș mic, Sulina are farmecul propriu. Poți face excursii cu barca, fiind câteva tururi din care poți alege. Ai ocazia să vezi multe specii de păsări, nuferi, dar și locul magic în care Dunărea se varsă în Marea Neagră. 

Trebuie să vizitezi Insula păsărilor, Pădurea Letea sau brațul Sfântul Gheorghe. Sunt locuri speciale, în care de jur-împrejur este doar natură.

În plus, plaja din Sulina este o adevărată atracție turistică. Cu un nisip foarte fin și o plajă largă, acest loc are o liniște aparte și seamănă cu plajă virgină. 

Cât despre mâncare, în Sulina trebuie neapărat să mănânci pește, icre și borș de pește. Sunt printre cele mai bune feluri de mâncare pe care le poți mânca atât la restaurant, cât și la localnici. 

Obiective turistice în Sulina

Fostul Palat al Comisiunii Europene a Dunării

O clădire în stilul neoclasic care este cea mai impunătoare construcție din Sulina. Aici a funcționat Căpitănia Portului Sulina, Casa de bani a Trezoreriei D.D.M. Și o parte din serviciile sale auxiliare.

Clădirea a fost afectată de bombardamentele din Primul Război Mondial și a fost refăcută ulterior. Între 1941 și 1944 aici a funcționat Comandamentul Militar German. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, imobilul a fost incendiat. Acest palat este o clădire de patrimoniu și funcționează ca sediu al Comisiunii Europene a Dunării.

Turnul de apă

Uzina cu Turnul de apă este o construcție finanțată de Regina Olandei în anul 1897 și funcționează și astăzi. Turnul de apă poate fi admirat de turiști, însă accesul înăuntru este interzis.

Farurile orașului

Au fost construite pentru a ajuta navigatorii să se orienteze în apropierea coastelor, indicând potențiale pericole de navigație. Farurile sunt motivul pentru care Sulina se mai numește Orașul celor patru faruri. 

Farul Vechi din Sulina. Funcționează astăzi ca muzeu și a fost construit între 1869 și 1870. Are o înălțime de 17,34 de metri și o formă tronconică. La parterul farului este o sală dedicată Comisiunii Europene a Dunării, un organism constituit în urma Tratatului de la Paris din 1856.

Farul de pe digul de nord. Este sub formă de turn circular din metal de tip greu, cu o înălțime de 13,7 metri. Farul difuza semnalul optic pe o distanță de 8 mile marine. 

Farul de pe digul de sud. Are o înălțime de 11,6 metri și este construit din metal ușor. În anul 1960, acesta a fost reinstalat pe soclul său, pentru a oferi autenticitate peisajului de pe vremuri, când gura Canalului Sulina se afla acolo.

Farul din capătul digului de sud al gurii Canalului Sulina. Are o înălțime de 48 de metri și lumina sa se vede de la o distanță de 19 mile marine. E un punct important de reper pentru navigatori. 

Biserica Sf. Alexandru și Sf. Nicolae

În actul de fundaţie se spune: „Începutu-s-a acest dumnezeiesc lăcaş cu hramul Sf. Ierarh Nicolae şi Sf. Alexandru, patronul zilei de 30 august, când oastea română la 1877 a mărturisit pe câmpul de luptă vechi virtuţi străbune, astăzi 31 octombrie 1910, într-al 45-lea an de domnie al Măriei Sale Regele Carol I şi al soţiei sale, Maria Sa Regina Elisabeta”.

Plaja Sulina are certificate internațională, odată cu primirea premiului QualityCoast Award – categoria Aur.

Trasee care includ localitatea Sulina pe Dunăre

Turiștii au de ales între mai multe trasee. Acestea sunt cele care includ orașul Sulina. 

  • Traseul nr. 9 Crişan – Lacul Roşu – Sulina – Crişan;
  • Traseul nr. 11 Crişan – Canalul Magearu – Sulina – Crişan;
  • Traseul nr. 13 Sulina – Canalul Cardon – Periprava – Golful Musura – Sulina;
  • Traseul nr. 14 Sulina – Canalul Busurca – Lacul Roşu – Lacul Erenciuc – Sf. Gheorghe – Canalul Cordon Litoral – Sulina.

Cascada Cailor – cum ajungi și ce mai poți vizita în apropiere

Sursa foto: 123rf.com

Urmărește-ne pe Google News