Producătorul de semiconductori Qualcomm, cel mai mare producător de cipuri pentru telefoane din lume, are probleme în a acoperi cererea pentru produsele sale, folosite în smartphone-uri și gadgeturi, scrie Reuters, care citează surse din domeniu.
De asemenea, problema a ajuns și în domeniul televizoarelor, unde companiile se confruntă cu lipsa de componente, conform surselor Libertatea din domeniul electronicelor.
Care sunt cauzele
Sunt mai multe
cauze ce au condus la criza de componente.
- Pandemia. Aceasta a dus la creșterea cererii pentru electronice, de la laptopuri pentru munca de acasă la tablete pentru școala online.
- Sancțiunile. Statele Unite au impus anul trecut sancțiuni împotriva producătorului chinez de cipuri SMIC, astfel că acum producătorii de electronice caută alternative. Însă acestea sunt greu de găsit, pentru că nu apar peste noapte fabrici de cipuri de miliarde de dolari.
- Huawei. Este pe lista de sancțiuni americane de mai mult timp, ceea ce a făcut ca grupul chinez să comande în avans cipuri, astfel încât să poată produce în continuare echipamente de telecomunicații și telefoane. Adițional, concurenții Huawei au venit și ei cu cereri mai mari de cipuri, așteptându-se la vânzări mai mari, după ce consumatorii vor abandona gadgeturile Huawei.
- Avântul 5G. Anul 2020 este cel care a adus inaugurarea și popularizarea acestei tehnologii, astfel că există cerere pentru instalarea de rețele 5G. Acestea necesită la rândul lor cipuri.
- Mașinile. Autoturismele devin tot mai inteligente și necesită tot mai mulți semiconductori. De asemenea, trendul de trecere la mașini electrice exacerbează cererea de cipuri, deoarece acestea sunt controlate electronic și au nevoie de tot mai multe cipuri.
- Bitcoin. Creșterea cotațiilor bitcoin și a altor criptomonede a dus la creșterea cererii de cipuri, folosite pentru „minarea” de monede virtuale. Acest lucru a dus la o criză de cipuri grafice, atât gamele Nvidia, cât și cele AMD Radeon fiind de negăsit. Cererea a dus și la creșterea prețurilor pentru plăcile video.
- Dezastrele. O fabrică de cipuri din Japonia deținută de Asahi Kasei a luat foc în octombrie, iar în Taiwan acum este cea mai mare secetă din ultimii 56 de ani. Producătorii de cipuri cară apă cu camioanele la fabricile de pe insulă, deoarece este necesară în procesul de producție. Tot în Taiwan au avut loc cutremure ce au afectat producția unor fabrici de componente, în vreme ce o serie de fabrici de sticlă din Japonia, Coreea de Sud și China au suferit o accidente de producție.
Creșteri de
prețuri pe linie
Cel mai mare efect urmează să fie resimțit de consumatori în cel de-al doilea trimestru din acest an, după ce stocurile de produse făcute de Black Friday și Sărbători se vor termina, arată sursele Libertatea din domeniul electronicelor.
Unele dintre produse s-au scumpit deja, iar altele urmează să se scumpească, pe măsură ce criza de componente se extinde.
Televizoarele non-smart de 32 de inchi costau 399 de lei în medie, acum costă 599 de lei. Pe lângă cipuri, există o criză și de sticlă și o criză pentru o serie de componente ale ecranelor, respectiv filtrele de polarizare. Laptopurile s-au scumpit cu 20% din cauza cererii mari cauzate de pandemie.
Surse din domeniul electronicelor:
Întârzieri de
produse
Mai mult, sursele
se așteaptă și la întârzierea ajungerii unor produse.
Deja pe YouTube există mai multe clipuri despre faptul că noile game de televizoare anunțate de Sony, LG și Samsung nu au ajuns încă pe piață sau se află în cantități limitate, din cauza crizei de componente.
De asemenea, atât Sony, cât și Microsoft au întârzieri cu producția de console de jocuri PlayStation 5 și Xbox Series X încă de la finalul anului trecut.
Cele două console de generație nouă funcționează cu cipuri fabricate de producătorul american Advanced Micro Devices (AMD).
Acestea sunt
realizate efectiv în fabricile TSMC din Taiwan, aceleași unde sunt probleme cu
apa și cu producția de cipuri pentru industria auto.
În statul australian Victoria există deja o penurie de televizoare și electronice, potrivit site-ului 3aw.com.au. Acesta pune problema pe seama cererii mari, cauzată de lockdown-urile impuse de autorități.
Criză de
containere
La acestea se adaugă o criză de containere. „Transportul cu un container de marfă costa 2.500-3.000 de dolari anul trecut, acum costă 6.000-8.000 de dolari”, au dezvăluit sursele Libertatea.
Acest lucru se
întâmplă din cauză că se importă masiv din China produse în toată lumea, ca
urmare a revenirii comerțului.
În funcție de tipul de produse transportate cu aceste containere există un impact diferit asupra prețului și o percepție diferită asupra scumpirilor.
„Dacă imporți textile și se scumpesc de la 10 la 12 dolari, nu prea bagi de seamă, dar dacă ai laptopuri un client observă imediat că produsul s-a scumpit de la 2.800 la 3.500 de lei pentru că este o sumă mare. La fel și la televizoare, pentru că nu poți să pui foarte multe într-un container”, a spus sursa.
Probleme pentru
Samsung și Qualcomm
Samsung Electronics, cel mai mare producător de telefoane din lume, are probleme în
găsirea de cipuri Qualcomm, conform surselor citate de Reuters.
Cererea pentru
cipurile Qualcomm a crescut puternic recent, pe măsură ce consumatorii
abandonează smartphone-urile Huawei, rămase fără acces la aplicațiile Google și
la cipuri moderne din cauza sancțiunilor americane, arată agenția citată.
Astfel, Qualcomm
are o cerere de cipuri mai mare decât se aștepta și mai greu de acoperit, în
special din cauza unor subcomponente.
Șefii Xiaomi se
plâng deja de probleme
Luna trecută, Lu Weibing – vicepreședinte în cadrul producătorului chinez Xiaomi – deplângea criza de cipuri. „Nu este o penurie, este o penurie extremă”, a scris el pe Weibo, „Twitter-ul Chinei”.
Xiaomi este al treilea producător mondial de telefoane.
Cipurile
Snapdragon 888 sunt cele mai noi și cele mai puternice, iar acestea sunt
realizate de către divizia de cipuri a Samsung, folosind procesul de 5
nanometri.
Samsung a închis
luna trecută o fabrică din Texas, din cauza problemelor cu vremea extremă. Nu
este însă clar dacă închiderea a avut efect mai departe către producătorii de
smartphone-uri.
Efect de domino
Problema Qualcomm o constituie faptul că are nevoie pentru semiconductorii săi de cipuri de management al bateriei realizate de companii precum SMIC din China sau TSMC din Taiwan.
Producătorul de semiconductori SMIC a fost pus recent sub sancțiuni de Statele Unite.
„Ai nevoie de un kit întreg”, spune Stacy Rasgon, analist la compania de brokeraj Bernstein. „Dacă nu le primești, nu poți să construiești orice ai vrea să faci cu ele. Lanțurile de aprovizionare sunt globale și foarte strâns integrate. Sunt setate pentru eficiență, dar sunt mai puțin reziliente”, a mai spus ea.
Din cauza
problemelor avute, Qualcomm își îndreaptă clienții către cipurile Snapdragon
888, care pot fi realizate în uzinele Samsung.
Xiaomi își
procură majoritatea cipurilor sale de la Qualcomm și MediaTek, un alt
producător din Taiwan.
Unele componente s-au scumpit de șapte ori
Criza de cipuri a
dus la creșterea prețurilor pentru tot felul de componente.
Un microcontroller realizat de compania franco-italiană STMicroelectronics costa în mod normal 2 dolari, iar acum costă 14 dolari, potrivit lui Case Engelen, directorul executiv al Titoma, o companie care proiectează și produce în fabricile sale produse pentru alte societăți.
Simon Wan, cofondator
la producătorul chinez de aspiratoare Roborock, a spus că acum furnizorii săi
de cipuri îi cer avansuri mai mari pentru comenzi. Și le plătește pentru a avea
stocuri.
„Toată lumea face comenzi ca nebunii, chiar dacă nu își pot utiliza toate cipurile lor”, a spus Wan.
Criză în
industria auto
În industria auto aproape toți marii producători globali și-au suspendat producția rând pe rând la anumite fabrici din lipsă de cipuri.
Penuria a afectat inclusiv Dacia și Ford, care au oprit și ele construcția de automobile recent în România.
Alți constructori afectați sunt General Motors, Fiat Chrysler, Honda, Subaru, Nissan sau Volkswagen.
Șefii acesteia din urmă chiar au amenințat că vor da în judecată furnizorii lor din cauză că nu au făcut comenzi suficiente de cipuri, deși Volkswagen trimisese informații că cererea de mașini este ridicată.
Potrivit companiei de cercetare AlixPartners, criza de cipuri va priva producătorii auto de venituri de 60,6 miliarde de dolari în acest an, scrie CNBC.