Acțiunile Hyundai au scăzut cu 6,2% în urma anunțului, eliminând 3 miliarde de dolari din capitalizarea sa bursieră.
Titlurile Kia, marcă deținută tot de Hyundai și în fabricile căreia urmau să fie realizate mașinile Apple, au pierdut 15%, adică 5,5 miliarde de dolari.
Acțiunile Kia crescuseră cu 61% de la anunțul privind discuțiile dintre Apple și Hyundai pentru realizarea de mașini și baterii.
Recent, presa a scris că Apple urmează să investească 3,6 miliarde de dolari în Kia pentru a pregăti producerea a 100.000 de mașini pe an.
Anunțul vine în urma disensiunilor din interiorul grupului sud-coreean.
Hyundai nu vrea să fie un „Foxconn al mașinilor”
Anumiți executivi ai Hyundai au avertizat că grupul coreean riscă să se transforme într-un „Foxconn al mașinilor‟.
Foxconn asamblează în vastele sale fabrici din China cea mai mare parte a iPhone-urilor comercializate de Apple.
Opoziția internă în cadrul Hyundai a fost însă una considerabilă. Hyundai are rețineri extreme în a colabora cu alte companii. Grupul își produce până și propriul oțel, propriile sisteme și este integrat vertical. Orașe întregi din Coreea de Sud lucrează pentru Hyundai.
În fapt, Hyundai este al doilea grup sud-coreean ca mărime, după Samsung.
Apple și Hyundai au demarat primele discuții în anul 2018. Dar progresul a fost mereu frânat de reticența Hyundai în a lucra cu companii externe.
Oficialii Hyundai, al treilea grup auto al lumii după numărul de mașini vândute, consideră că brandul său ar urma să aibă de suferit dacă ar produce mașini pentru Apple.
Hyundai dorea să fie un partener strategic pentru Apple, nu o companie de asamblare.
Avalanșa de știri a afectat Apple
De partea cealaltă, Apple este foarte secretoasă cu planurile sale, iar avalanșa de știri despre mașina sa electrică și planurile cu Hyundai nu i-au priit.
Analiștii citați de Reuters spun că este posibil ca planurile să pice din cauza insistențelor Apple ca Hyundai să fie doar un producător, nu partener strategic.
„Cu numeroase știri despre discuțiile dintre cele două companii, care ar fi trebuit să fie ținute fără a fi făcute publice, acest lucru ar fi fost inconfortabil‟, spune Kwon Soon-woo, analist la SK Securities.
Kevin Yoo, analist la eBEST Investment & Securities, a spus la rândul său: „Pare clar că Hyundai Motor Corp nu a fost foarte fericită în a avea de a face cu Apple… Ei au vrut să arate clar că nu vor să fie tratați doar ca furnizor sau producător pentru Apple”.