Rezultatele sale financiare au fost considerate dezamăgitoare, însă după deschiderea bursei pe 1 februarie, pierderile au fost deja recuperate. Acțiunile companiei scăzuseră de la 880 la 800 de dolari, dar au deschis apoi la 814 dolari pe unitate.
Acest lucru înseamnă o capitalizare bursieră de 752 de miliarde de dolari la un profit net de 721 de milioane și venituri anuale de 31,5 miliarde.
Miercuri, 10 februarie, la ora scrierii acestui articol, acțiunile Tesla erau 847 de dolari bucata, iar capitalizarea se ridica la 815 miliarde.
De ce sunt oamenii bucuroși să plătească de 25 de ori veniturile de anul trecut ale companiei, în vreme ce titlurile General Motors se vând cu discount, deși are de patru ori mai mult profit?
Bateriile sunt cheia
Povestea nu trebuie privită prin prisma unui constructor auto. Nu este despre mașini, ci, în primul rând, despre baterii. De asemenea, este vorba despre viitoarea infrastructură electrică, unde mașinile și camioanele vor deveni o componentă majoră a cererii.
Acțiunile Tesla au crescut de cinci ori anul trecut, pe măsură ce a devenit clar că societatea a învățat cum să scaleze producția și era mult în fața concurenței în privința tehnologiei bateriilor.
Noile baterii Tesla vor avea o rază mai mare de acțiune și vor fi mai ieftin de realizat, potrivit companiei. Acest lucru va permite societății să scadă prețul mașinilor la 25.000 de dolari, adică prețul unei Toyota Camry.
160.000 de stații de încărcare doar în SUA
Mai important este faptul că Tesla are acum 160.000 de stații de încărcare doar în Statele Unite. Iar următoarea rețea ca mărime, aparținând companiei Switchback Energy, este la o zecime.
Datorită condusului semiautomat, Tesla va putea, de asemenea, să preia o cotă de piață mare a mașinilor electrice. În plus, Tesla poate face bani din service, reparații, electricitate și servicii IT.
Ecosistemul contează
Apoi este SpaceX – cealaltă companie controlată de Elon Musk -, care a lansat o constelație de sateliți Starlink, cu un serviciu global de internet din spațiu la prețuri de la 99 de dolari pe lună.
Musk a spus că s-a oferit să vândă Tesla către Apple în urmă cu câțiva ani, dar astăzi urmează modelul de dezvoltare promovat de Apple.
Tesla este acum unde era Apple în urmă cu 10 ani
Asta pentru că sub conducerea lui Tim Cook, Apple a reușit să mențină avantajele sale. Oricine credea că Apple este o companie care să depindă de un singur om, adică de cofondatorul Steve Jobs, între timp decedat, a fost contrazis de performanțele lui Cook.
Acestea include Apple Watch, Apple Cloud și acum noile cipuri Apple. Toate aceste elemente au făcut ca acțiunile Apple să crească cu 860% de când a preluat frâiele Tim Cook.
Avantajele Tesla în piața auto actuală arată destul de mult precum cele pe care Apple le avea în urmă cu zece ani. Musk a integrat o mulțime de servicii în vehiculele Tesla și acum se extinde în sectoare industriale precum camioane.
Managerii de fonduri care au cumpărat timpuriu acțiuni la Tesla, precum Ark Invesment Management, condus de Cathie Wood, sunt acum noile staruri de pe Wall Street.
Oportunități noi
Faptul că afacerile cu panourile solare ale Tesla sunt anemice, că modelele mari ale Tesla nu pot primi încă baterii și că Tesla încă depinde de subvențiile statului pentru a face profit încep să semene a oportunități.
Pe măsură ce mașinile electrice devin tot mai populare, Tesla începe să semene a firmă de utilități. Iar pe măsură ce mașinile devin tot mai computerizate, compania începe să captureze tot felul de venituri din servicii tehnologice. Și pe măsură ce acestea au nevoie de telecomunicații, SpaceX va face din Tesla o companie de internet.
Nu doar rezultatele actuale ale Tesla propulsează acțiunile companiei. Este și așteptarea că poate domina piețe imense pe care mașinile electrice le vor deschide.
Și mai este și faptul că rivalii săi nu par să știe ce să facă, darămite să aibă strategii prin care să răspundă, încheie publicația online.